Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:38:29 GMT

آثار جوانان خوش نویس به موزه‌های خارج از کشور می رود

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۰۰۰۶

آثار جوانان خوش نویس به موزه‌های خارج از کشور می رود

یک استاد خوشنویسی می گوید: هرچند در بازارهای جهانی جایگاه خوبی پیدا کرده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.

به گزارش ایسنا،   یدالله کابلی، استاد  خوشنویسی  گفت: زیر بنای هنر خوشنویسی همواره شعر و ادب و فضیلت و عرفان بوده است. خوشنویسی به عنوان هنر ملی و دیرینه نقش مهمی در زندگی ما ایرانی ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نوشتن روزمره گرفته تا نوشتن هنری همواره با آن سر و کار داریم. خانواده هایی که در خارج از کشور هستند متوجه هستند که خوشنویسی هنر زیبا، معنوی و ریشه ای نیاکان ما است این توجه را دارند که وقت با بچه های خود فارسی حرف می زنند چیزی به عنوان خط فارسی را هم باید به آن ها یاد بدهند. آن ها در دوران بزرگسالی این نیاز را حس می کنند و حسرت می خورند که چرا در سنین کوچک تر خط فارسی را پی نگرفتند.  

او در خصوص قدمت خوشنویسی در کشور تصریح کرد: هنر خوشنویسی را باید به عنوان هنری دیرینه که بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد دانست؛ این هنر رسالتی دارد که باعث شده در حفظ مفاهیم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش موثری ایفا کند. آثار هنرمندان ایرانی در موزه های معتبر دنیا به عنوان هنر معتبر ایرانی وجود دارد و جایی نیست که اسم ایرانی باشد ولی هنر خوشنویسی نباشد.  

کابلی که مهمان برنامه  «شب نشینی» بود، افزود: این آثار در موزه های خارج از کشور به شکل کتاب آرایه‌های معجز گونه و کتیبه‌های موجود در ابنیه های تاریخی و اسلامی دارد ریشه در جان و سرشت مردم ایران دارد و هرجا رفته اند آن را با خود برده اند و بسیاری از خانواده ها با دقت و توجه به این هنر نگاه می کنند. در همه ایالت های فرهنگی امریکا اروپا و آسیا نمایشگاه داشتم و می دیدم که چقدر خانه های ایرانی به این تابلوهای خوشنویسی مزین شده است و این ارتباط خانواده های ایرانی روی فرزندان هم تاثیر می گذارد.

وی بیان کرد: هنر خوشنویسی در کشورهای اسلامی با عنوان خوشنویسی و در کشورهای اروپایی به عنوان کالیگرافی شناخته می شود و در همه کشورها از اعتبار یکسانی برخوردار است اما ایران به عنوان سرزمینی که محل پیدایش ۷ قلم خوشنویسی متعبر و ارزشمند بوده مظهر خوشنویسی جهان محسوب می شود. در موزه های خوشنویسی جهان که سفر کنیم می بینیم که حتی در کشورهای امریکایی آثار بسیاری از خط های دوره صفویه وجود دارد. در مصر مجموعه آثار ایران ۷۶۰ صفحه است اگر در هر صفحه ۳ اثر معرفی شده باشد ۲۰۰۰ اثر ایرانی در این مجموعه معرفی شده است در شبه جزیره هند ۱۷ هزار جلد کتاب خوشنویسی وجود دارد این عظمت و گستره را در هیچ کشوری شاهد نیستیم دلیل آن این است که خوشنویسی ایرانی همواره با شعر و ادب و فضیلت آمیخته بوده و با معنا همراه بوده است خوشنویسان هم اهل معنا بوده اند و خودشان گاهی شعر می ساخته اند و می نوشته اند.  

این هنرمند خوشنویس ایرانی اظهار داشت: هنرمندان خوشنویسی در ایران مثل خورشیدهایی در قله های درخشان طلوع کردند و غروبی نداشتند و باعث شدند این خط همواره تاریخ مانا باشد. کار عملی خوشنویسان بزرگ تبدیل به گنجینه های بسیار گرانقدر شده است که در موزه های سراسر دنیا یافت می شود. در یک نمایشگاه بین المللی که حضور یافتم از ۵۶ کشور آمده بودند و جایگاه خوشنویسی ایران را به وضوح می دیدم که قابل قیاس است. همین امروز هم در انجمن خوشنویسان ایران که میراث دار این هنر دیرینه هستیم علاوه بر اساتید مجرب، جوانانی را داریم که به قدری رشد کرده اند که جایگاهشان در این هنر معادل دوره های بزرگ و آثار فاخر است. یک جوان ۲۵ ساله آثارش از سن خودش بیشتر رشد کرده و می تواند در جشنواره های جهانی بدرخشد. در سال ۹۸ که جشنواره بزرگ خوشنویسی بود ۲۵ درصد جوایز را ایرانیان بردند.  

کابلی گفت: در داخل کشور کم توجهی ها به نسل جوان وجود داشته است که باعث شده جوانان آثارشان را برای بیرون از مرزهای کشور تولید کنند؛ درست است که به این وسیله در بازارهای جهانی جایگاه خوبی پیدا کرده ایم اما از این نظر که آثار جوانان این مرز و بوم به موزه های خارج از کشور می رود جای تاسف است.

وی تصریح کرد: به طور کلی فضای فرهنگی هنری با کسادی و کم عنایتی به نسل جوان رو به رو است؛ از سیاست های کلان باید گله کرد البته جوانان بدون منت کار می کنند و به ذات پاک و هوش و غرور خود نگاه می کنند اما اگر تشویق ها و توجه ها بیشتر باشد هنرمند هم انگیزه بیشتری می گیرد. در دنیای هنر چیزی که موجب استمرار هنر می شود اثری است که نبوغ در آن باشد نه کپی کردن. جوانان در عرصه هنر خوشنویسی صاحب نبوغ هستند و میانگین سن نبوغ جوانان ما در ۳۰ سالگی است.

استاد خوشنویس کشور درباره شیوه تمییز دادن آثار استادان خوشنویسی مختلف از همدیگر بیان کرد: حرف نون چون دو دور در قسمت آغاز و پایان دارد و نقطه در وسط دور قرار می گیرد همان دور را برخی از اساتید کم و زیاد می کنند و این تفاوت خط اساتید را مشخص می کند. وقتی کسی برای خودش سبک ایجاد کرد و از اساتیدش تقلید نکرد می توان آن را از دیگر خط ها تشخیص داد.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود.

محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برنامه شب نشینی یدالله کابلی خوانساری هنر خوشنویسی موزه های خارج از کشور هنر خوشنویسی شب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است

میرشمس‌الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های این نشر گفت: نشر صاد وارد چهارمین سال فعالیتش شده و با توجه به اهداف اصلی این نشر بر چند نکته مهم تمرکز خواهد داشت که بعضی از قبل بوده و بعضی هم جدید هستند.

وی افزود: تمرکز اصلی ما همچنان مثل سال‌های قبل کشف و پرورش استعداد و تربیت نویسنده است تا بتوانیم سهم مهمی درفضای فرهنگی و ادبیات داستانی کشور داشته باشیم و نویسنده‌هایی تربیت کنیم که در آینده علم ادبیات داستانی را برافراشته نگه دارند و در همین راستا ما هر سال جشنواره‌ای به نام خودنویس را برگزار می‌کنیم و با آموزه‌هایی که تعیین می‌کنیم به کشف نویسنده‌های با استعداد می‌پردازیم تا تحت مربی گری نویسنده‌های بزرگ کشور، تبدیل به یک نویسنده خوب شوند.

فلاح هاشمی اظهار داشت: مسئله بعدی بحث روایت ایرانی است که این نویسنده‌های نوقلم و حتی نویسنده‌هایی که نام آشنا هستند و آثاری که از آنها برای انتشار دریافت می‌شود، باید در فضای روایت ایرانی باشد؛ روایت ایرانی که ما الان بیش از یک سال است که در قالب فصلنامه روایت ایرانی به آن می‌پردازیم و چند کتاب ارزشمند پژوهشی هم در این راستا چاپ کردیم تا آنهایی که می‌خواهند بدانند که اصلاً روایت ایرانی چیست وکارکردش چگونه است می‌توانند با مطالعه این آثاربه این اندیشه نزدیک بشوند.

وی افزود: در واقع ما در نشر صاد داستان‌ها را هدایت می‌کنیم به سمت روایت ایرانی که بر اساس مضامین الهی و فرهنگی ایران و اسلام، شکل بگیرد و بتوانیم مثل قرون گذشته در ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشیم و با لحن و بیان و قالب و فرم، ادبیات قابل توجهی تولید کنیم.

مدیرعامل نشر صاد درباره چالش‌های این نشر هم اظهار داشت: ما به تازگی به فضای چاپ کاغذی ورود کردیم. قبلاً بنا و تاکید نشر صاد بر انتشار آثار به صورت الکترونیک بود و چاپ کاغذی جایگاهی نداشت اما الان تمرکزمان روی چاپ کاغذی است؛ در عین حال چاپ الکترونیک هم خواهیم داشت. ضمن اینکه آثار فاخر و پرمخاطب‌تر خود را هم به صورت صوتی منتشر خواهیم کرد.

هاشمی درباره مدرسه داستانی نشر صاد هم گفت: پارسال مدرسه داستان تأسیس شد که در واقع برای خودنویسی‌هایی بود که قبلاً کتابی از آنها چاپ شده و در مرحله بالاترحرفه‌ای‌تری قرار می‌گیرند واین طرح‌ها زیر نظرمربیان و نویسندگان کارکشته‌ترتبدیل به یک رمان ارزشمند می‌شوند. این طرح از سال گذشته شروع و در مراحل پایانی‌اش هستیم و من امیدوارم که به انتشار آثار قابل اعتنایی منجر شود.

وی افزود: از چالش‌های دیگر ما بحث بودجه است که خیلی کم در نظر گرفته شده و ما باید حتماً به سودآوری مستقلی برسیم تا بتوانیم نواقصی که درقسمت مالی داریم جبران کنیم تا فضای تبلیغاتی خوبی هم داشته باشیم. با اینکه در فضای مجازی فعال هستیم ولی هنوز خیلی کار داریم تا آثار انتشارات ما به نحو احسن دیده شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود